ARTIKEL

"Anak belum pandai sebut semua huruf"

Jom baca perkongsian daripada DR Redza Zainol mengenai pentingnya cipta suasana membaca dalam rumah di samping mengehadkan masa bermain gajet anak-anak.

“Saya risau anak saya belum pandai sebut semua huruf. Membaca suku kata pun tak boleh.”

Wajah ibu penuh dengan kerisauan. Umur anak dah 7 tahun. Tahun ni dah darjah 1. Sebelum buat apa-apa selalunya saya akan tanya dulu di rumah anak suka main apa.

Dia kata anaknya suka tengok Youtube. Saya mengangguk. Ini isu seluruh negara. Mak ayah buntu bila anak ketagih menonton Youtube.

Saya : Berapa jam dia tengok Youtube sehari?
Ibu : Erm, 5 jam.
Saya : 5 jam setiap hari?

Ibunya mengangguk sedikit. Tabiat ni dia dah biarkan selama 3 tahun. Yang lagi sedih, konten Youtube yang anak lihat, ibu tak sempat nak pantau.

Saya mula jadi seram. Dalam hati saya, saya kasihan pada budak tu. Sedihnya hati ni.

Saya tanya lagi. Di rumah ada berapa banyak buku cerita. Rupa-rupanya di rumah 1 buku pun tak ada. Kosong.

Dengan tenang, saya cuba fahamkan ibu. Kalau nak anak membaca, kita kena cipta “Suasana Membaca” di rumah.

Maksudnya:
• Mak ayah sendiri kena membaca. Anak ialah CCTV terbaik. Mereka akan tiru setiap kelakuan kita.
• Letak buku yang banyak di rumah. Bagi anak mudah capai buku. Bukan mudah capai gajet.
• Jadikan rumah kita selesa untuk anak membaca.
.
Untuk ketagihan gajet, saya cadangkan:

Turunkan masa menonton gajet secara perlahan hingga jadi 2 jam saja sehari. Kalau buat secara mengejut, anaknya tak boleh faham apa yang berlaku. Terangkan setiap hari pada anak dengan lembut kenapa kena buat macam tu.

Buat House Rules secara bertulis. Libatkan suami sekali. Contohnya:
- tak boleh lihat gajet 1 jam sebelum tidur
- kawasan makan, bilik tidur tak boleh dibawa gajet
- tak boleh cas gajet di bilik tidur anak
- setiap kali guna gajet hanya dengan izin ibu ayah

Untuk cipta “Suasana Membaca”, saya cadangkan:
Beli buku yang anak minat dan bacakan kepada anak setiap hari selama 15 minit.
- Pilih tema yang anak suka.
- Kalau anak suka Dinosaur, carikan dia buku pasal Dinosaur.
- Minima mak ayah wajib bacakan buku 3 kali seminggu.

Sambil menggeleng ibu ni kata dia tak tahu macam mana nak cakap pada anak. Saya beritahu kalau anak yang kawal ibu, seolah-olah anak ni dah jadi raja dalam rumah. Sebetulnya ibu ayah yang kawal anak.

Tak mudah nak ubah ketagihan anak. Tapi itulah yang perlu dibuat.

Berkali-kali saya minta maaf pada ibu ni. Risau kata-kata saya boleh buat dia jadi sedih dan marah. Mujur dia boleh terima.

Otak anak belum faham apa yang baik, apa yang buruk. Kitalah yang perlu bantu anak pilih apa yang baik untuk dia.

Sumber: FB Redza Zainol

Komen

Artikel Berkitan:
BESTSELLER
KRAF KREATIF TEDI